Home
   Wie ►
   Waarom ►
   Waar ►
   Voorbereidingen ►
   Bouwen ►
   Dagboek
   Fotogalerij ►
      de kavel
      stroom en water
      afgraven bouwput
      heien
      kapjes storten
      fundering
      BG vloer
      casco opbouwen
      verdere cascobouw
      afbouw
      afbouw vervolg
      keukens
      tegels en sanitair
      tuin
      inrichting
   Gastenboek
   Te koop ►
   Contact en route
Het huis wordt in 5 dagen opgebouwd!

Foto's van de eerste dag van het opbouwen van het casco (maandag 26 november 2007), de begane grondmuren.
========================================================================

Eerst wordt er voorbereid,er wordt gemeten waar de muren moeten komen te staan, met een kleurtje
wordt het op de vloer aangeduid, dan worden er kleine vierkantjes neergelegd, het juiste aantal voor
de juiste hoogte, en er worden hoopjes cement neergelegd op de plaats waar de muren moeten komen.
 
En dan wordt de eerste muur uit de container getild en gaat de lucht in!

Als hij geplaatst is worden er stempels tegenaan gezet en vastgemaakt, en mag de ketting los en staat hij op zijn plek.


Maar natuurlijk wordt er goed gecontroleerd of hij wel netjes recht staat, als dat niet zo is wordt de stempel wat aangedraaid, en dan nog een keer gekeken: recht? ok! Volgende dan!




Zo komt de ene muur na de andere op zijn juiste plaatsje te staan, en zie ik het huis langzaam groeien!


 


Natuurlijk gebeurt er nog meer dan alleen wandjes plaatsen.
Aansmeren van de zijkant

Hoekankers en stempels
plaatsen en cement smeren.
Met schroeven vastmaken
Netjes aanvullen
met cement
Er worden materialen gebracht en allerlei dingen verplaatst.
De gevelramen voor de zolder, worden op een griezelig plekje
neergelegd.

De keet gaat door de lucht,
want de afvalcontainer moet
op die plek staan.


De verdiepingsvloerplaten
worden gebracht en
uitgeladen

De kubel wordt gebracht
en gaat ook door de lucht
naar zijn plekje.
En er wordt steeds gecontroleerd of alles recht en op de juiste plaats staat, want later veranderen kan niet meer!


Als kraanmachinist moet je de hele tijd geconcentreerd werken, je moet adelaarsoogjes hebben om de aanwijzingen van het "grondpersoneel" te zien en op te volgen, je moet zorgen dat de muurdelen niet te veel gaan draaien in de wind, en als ze dat toch doen ze weer stil zien te krijgen (boven de sloot in dit geval) en als je dan even zit te wachten, mag je natuurlijk best even relaxen!

 
 
Dat was dus een dagje meekijken en foto's maken, Maar om op de bouwplaats rond te mogen lopen werd me wel gevraagd een helm op te zetten, best hoor. En koud is het ook, dus heb ik een lekker dikke jas aangedaan. Net een beertje met een helm op dus!


Foto's van de tweede dag van het opbouwen van het casco (dinsdag 27 november 2007), de 1e verdiepingsvloer.
========================================================================

de 1e plaat:
het is nog een beetje donker,
dus niet zo'n goede foto....
  
Steunbalken.


De volgende platen. Het is steeds een vaste volgorde: eerst wordt er een band vilt op de muur gelegd, dan wordt de plaat opgetild, naar zijn plek gebracht, en neer gelegd, en tenslotte purschuim ertussen gespoten.

 
En ondertussen worden de steigers gebouwd.



  
De platen passen niet goed tussen de H-balk, dus moet er gezaagd worden.
 
Tenslotte ligt de 1e rij er op:
  
De garageplaten moeten met een zwaardere grijper, passen ook niet goed, dus moet er weer gezaagd worden.



Cement gieten om de kieren tussen de platen op te vullen.

  
Bij de garage is er nog een kiertje over, daar wordt een betimmering gemaakt, en dan wordt het later nog opgevuld met cement


 
En als de bouwvakkers weer weg zijn, kijken we even binnen, wauw, zo wordt het dus!
 
 




Foto's van de derde dag van het opbouwen van het casco (woensdag 28 november 2007), de 1e verdiepingsmuren.
==========================================================================

De buitenmuren plaatsen:
   

  
Het voorbereiden voor het plaatsen van de binnenmuren:
meten, aantekenen, vierkantjes uitmeten en plaatsen. cement strijken.
 



De binnenmuren plaatsen:
   

Deze steunmuur moest eerst met de vrachtwagenkraan verplaatst worden, want hij was te zwaar om met de hijskraan in eens te kunnen pakken.
even oranje waarschuwingslichtje, maar oranje mag net!
 
en dan staat hij toch
netjes op zijn plekje...
pfff...
even spannend hoor
 

en dan staan alle muren op de 1e verdieping, het is van bovenaf gezien net een poppenhuis!


Foto's van de vierde dag van het opbouwen van het casco (donderdag 29 november 2007), de 2e verdiepingsvloer.
==========================================================================
Weer kanaalplaten leggen, alleen zijn deze dan wel lichter, maar ook een stuk langer dan die van de 1e verdiepingsvloer!


een klein balkje voor
boven de deur, anders
heeft de plaat geen steun
Alleen boven op de buitenste
muren smeren ze cement,
niet op de binnenmuren,
raar eigenlijk....

 
Als alle platen er op liggen, blijkt de buitenste toch best een
behoorlijk eindje uit te steken!
 
Als ze de tweede rij gaan leggen, ben ik even thuis om een hapje te eten, als ik terugkom leggen ze allemaal al, alleen de laatste nog, en dan nog de plaat voor bij het trapgat in de 1e rij, die moeten ze even een beetje wrikken met een koevoet, want hij zit wat krap.


  
De laatste plaat wordt opgetild, en heel slim, zetten ze er gelijk
wat spullen op die toch ook naar boven moeten.



En de vloer ligt er
weer op!





Foto's van de vijfde dag van het opbouwen van het casco (vrijdag 30 november 2007), de zoldermuren en het dak!
=========================================================================


De binnenmuren zijn gisteren al in een groot pakket gebracht
En worden vanmorgen vroeg uitgepakt
Boven zie ik dat ze de hoekankers ook al geplaatst hebben   
Voor ze wanden kunnen plaatsen eerst de voorbereidingen weer: meten, vierkantjes zetten
  
Tegelijkertijd zijn ze ook bezig met de hoekbalken op de gisteren al geplaatste hoekankers te zetten.


  
Het lijkt al snel een rommeltje
hier op de bouw!
Maar ze gooien afval wel netjes in de container.
Eerst nog beton storten.
   
 
Ook het stukje bij de garage wordt gevuld.
  
  
De wandjes van de zolderverdieping worden geplaatst. Het is houtskeletbouw, dus iets anders als het beton, maar de werkwijze is toch wel grotendeels hetzelfde, uitmeten, neerzetten, stempel ertegen en klaar.

Ze zijn alleen wat lichter als de betonnen platen, en het is inmiddels behoorlijk gaan waaien, dus waaien ze soms vervaarlijk heen en weer, en moeten ze ze echt met een paar man vastpakken (en soms even aan gaan hangen om het draaien tegen te houden) om hem op de juiste plaats te krijgen.





Tussendoor steeds de kaart erbij, meten, kijken en nog eens meten, en dan nog krijgen ze het voor elkaar de binnenwandjes 10 cm te ver naar achteren te plaatsen. (Werd later wel weer netjes goed gezet natuurlijk.)
  
Maar ach, waar gewerkt wordt vallen spaanders zeggen ze wel eens, er gaat altijd wel iets net niet helemaal goed. Maar dat herstellen ze weer netjes, wordt ons beloofd.
oeps, pijpje plat ....

oeps, een beetje te veel naar de zijkant geboord ...
oeps, windstoot, niet goed vastgezet, en dan valt hij om...
Als alle wandjes staan dan gaat het vlieringvloertje er op.
Met een grote hamer
(een sleg heet zo'n ding
wordt mij verteld) tikken
ze de platen netjes op
hun plaats
 
De gevelpunten gaan er op:
  
En dan als grote finale : het dak!
Eerst de eerste plaat; een indrukwekkend gezicht, eerst ligt hij plat op een stapel, maar als ze hem ophijsen en hij gaat in de volle lengte naar boven, zie je pas echt hoe groot zo'n plaat is!

Eenmaal boven wordt hij opengeklapt en uitgevouwen, en laten ze hem voorzichtig, al bijsturend, over de zijkanten van de muren heen zakken.
Dan klimt er iemand naar boven en met lange schroeven wordt de bovenkant vastgezet.



En ook hier weer, waar gewerkt wordt vallen spaanders:
  
oeps! hij gleed net langs de onderliggende plaat, krrrak...
maar het kan nog wel gebruikt worden gelukkig.
oeps, een stapje verkeerd, en latje kapot....

Maar ondanks een paar kleine dingetjes, en ondanks behoorlijk wat wind, die gedurende de dag steeds harder werd, gaat het verder allemaal goed, en gaat de rest van de dakplaten er snel op.


 
En tenslotte de laatste plaat:
ophijsen, uitvouwen, langzaam laten zakken.
en het dak zit er op! yes!
nog vastmaken:
   
   
en opruimen,
inladen,
de ramen gaan alvast veilig naar boven,
de kraan inklappen,
  laten zakken,
de stempels in.
en klaar!
    
Nog een biertje bij de keet (pannenbier schijnt dat te heten, als het dak er op zit, bier drinken)
 
Bedankt jongens, goed gewerkt!